تشریح مدل APQC
APQC مخفف American Productivity & Quality Center میباشد
این سازمان در سال ۱۹۷۷ با عنوان مرکز بهرهوری آمریکا ( APC – The American Productivity Centre) کار خود را آغاز کرد و هدف از تاسیس آن بهبود بهرهوری بود. به تدریج این مرکز به عنوان سرچشمهای از منابع بهرهوری، کیفیت، اصلاح و بهبود روشهای کاری، آموزش و خدمات مشاورهای شناخته شد و با گذشت زمان، نام آن به مرکز بهرهوری و کیفیت آمریکا و به اختصار APQC تغییر یافت.
چارچوب طبقهبندی فرآیند مرکز بهرهوری و کیفیت آمریکا در واقع نامگذاری کنوانسیون فرایندهای کسب و کار است که به سازمانها امکان میدهد تا عینا با دنبال کردن فرایندهای کسب و کار، عملکرد خود را در داخل و خارج با هر نوع سازمان صنعتی مقایسه کنند. توسعه چارچوب طبقهبندی فرآیند APQC در اوایل دهه ۱۹۹۰ توسط مرکز بهرهوری و کیفیت آمریکا و تعدادی از اعضای صنایع و کشورهایی که به الگوبرداری علاقه زیادی داشتند صورت گرفت. در ابتدا این چارچوب به عنوان ابزاری در نظر گرفته شد که به بهبود عملکرد پروژهها کمک میکرد، ولی امروزه طبقهبندی این چارچوب شکل گستردهای پیدا کرده است. چرا که از زمان تأسیس در سال ۱۹۹۲ چارچوب طبقهبندی فرایند شاهد به روزرسانی بیشتر مطالب خود بوده است. این به روزرسانیها موجب میشود تا چارچوب با روشهای تجاری سازمانها در سراسر جهان منطبق باشد. سازمانها میتوانند از اصطلاحات رایج چارچوب طبقهبندی فرایند برای نامگذاری، سازماندهی و نقشهبرداری از فرایندهای خود استفاده کنند. همچنین از این چارچوب میتوان به عنوان ابزاری سودمند استفاده کرد چرا که عملکرد یک کسب وکار را به جای عملکردهای عمودی از نظر فرایندهای افقی توضیح میدهد .
این الگو به عنوان یک چارچوب و استاندارد جهانی طراحی شده است بطوریکه بدون توجه به صنعت، اندازه و جغرافیا برای استفاده در هر سازمانی مناسب میباشد. بنابراین، چارچوب طبقهبندی فرایند تمام فرایندهای موجود در یک سازمان خاص را لیست نمیکند و ضمنا هر فرایند ذکر شده در این چارچوب نیز در همه سازمانها وجود ندارد.
چارچوب طبقهبندی فرآیند مرکز بهرهوری و کیفیت آمریکا فرایندهای عملیاتی و مدیریتی را در ۱۲ گروه در سطح شرکت سازماندهی میکند که به ترتیب عبارتند از:
apqc 7.4_1730865394_67243_12736_1393.zip0.12 MB |